Wednesday 1 May 2013


“Vështrim i përgjithshëm mbi të qënit gjallë të 

Shën Mërisë së Virgjër sipas Jul Varibobës”



Jeta është një karakteristikë që i dallon objektet nga proceset e qëndrueshmërisë së përhershme prej atyre, të cilët nuk e kanë një të tillë dhe nëse këto funksione i kanë humbur dhe iu kanë shteruar nga vdekja, klasifikohen si të pashpirta. Titulli i veprës në gjuhën arbëreshe që përfshin fjalën gjella, është një koncept i bukur për lexuesin sot, duke dhënë idenë e gjallesës, të qënit gjallë, pra jetës së një figure udhëheqëse që vendos Variboba në qendër të veprës së tij. Është shkruar për të se është shkrimtari i parë shqiptar, i cili botoi një vepër thjesht letrare.[1] Duhet shtuar se ashtu si në gjithë veprat e mëparshme të shkruara shqip, kjo vazhdoi rrugën e paraardhëseve të saj, të cilat u përqendruan ose në jetën e heroit kombëtar Gjergj Kastrioti – Skënderbeut, si udhëheqësi i zemrave arbnore, ose në lidhje me besimin katolik. Shkrimin rreth temave dhe çështjeve që lidhen me botën e krishtërimit e sidomos atë katolik romak për vetë influencat që në periudhën kur janë shkruar veprat, kisha ndërmerrte gjithmonë e më tepër  nisma për refrmimin e saj nëpërmjet koncileve. Sigurisht, duhet pranuar edhe sfondi jetësor i shkrimtarit Jul Variboba, pasi të qenit pjesë e klerit katolik e bën drejtpërsëdrejti të lidhur me një frymë të tillë letrare, jo shumë të shkëputur prej laikes.
Kemi të bëjmë me një shkrimtar që në duart e lexuesit paraqitet si një poet popullor e po aq sa një shkrimtar i zakonshëm.[2] Ka një lloj naiviteti gjatë gjithë veprës që përshkon mënyrën e të shprehurit të Varibobës dhe kjo sipas studiuesve që janë të qëndrimit se e gjithë kjo dëlirësi në shkrim është rezultat i marrëdhënieve të komplikuara me familjen prej tij dhe “rebelimit” që shfaqi në momentin kur vendosi që t’i kushtohet jetës baritore të udhëheqësit shpirtëror të komuniteteve që besonin në Krishtin.
Në fillim të veprës hasim në letrën që ai i dërgon Shën Mërisë një lloj dialogu mes autorit dhe kësaj figure sublime të botës së krishterë, ku ndër të tjera përmenden lajmi i engëllit Gabriel se do të lindte Krishti fëmijë, mbret i qiellit dhe i tokës dhe gjithashtu tre muajt që kaloi Shën Mëria në shtëpinë e Shën Elizabetës. Këto dy momente janë pjesë e një rituali të përhapur katolik në mbarë botën, pjesë e lutjes së shën Mërisë, rruzares, ku kërkohet ndërmjetësia e saj për tek Hyji dhe në një farë mënyre mund ta shohim me syrin e atij që e shpreh lutjen e vet nëpërmjet letërsisë si një proces i rëndësishëm i të shprehurit post meditimit. Po në këtë pjesë biseda më Shën Jozefin dhe përshkallëzimi kur i drejtohet “Xhezusit”, edhe pse s’kemi të bëjmë me vargje metrikisht të njëjta i jep atyre një sens tingullimor krejt të veçantë.
Kalimera e Natallevet, që në gjuhën arbëreshe është vigjilja e Krishtlindjes tregon njëherazi origjinën arbëreshe nga jugu i Arbërisë, i cili ka qenë si rajon pjesë më e prirur për të patur kontakt me gjuhën greke dhe së dyti italianizmat që tashmë prej zbarkimit të tyre që prej 200 vjetësh në atë periudhë, ishin përshtatur dhe bërë pjesë e gjuhës së tyre. Ndërkaq, udha e Shën Mërisë dhe “Shën Xhuzepes”, siç e quan Variboba Jozefin drejtohet që në fund të këtij rrugëtimi letrar të vijë madhështia e Xhezusit.
Kënka e të zgjuarit për lindjen e Krishtit është ndërtuar si një lloj ninulle që përkund në vargje Krishtin me përshkrimin e tij fizik.
Tek “Nj’ater kënk” ndërkohë Krishti është bërë pjesë e zemrave të besimtarëve, lartësohet përjetësia e dashurisë së Hyjit nëpërmjet figurës së përsëritjes dhe figura e jezusit është e përthithur sipas ambientit arbëresh.
“Ave Maria”, e përbërë nga litanitë, shprehet në vargje duke marrë tjetër sens tingullor dhe për të qenë më e thjeshtë për lexuesin që merr pjesë para meshe, ose lutet në shtëpi që ta përvetësojë në mënyrë artistike afrimin me Zotin.
Ndërkohë tek “Salve Regina” mafhërohet të qënit e përfuajtur e Shën Mërise dhe tek “Ave Maria Stella”, figura e kësaj femre që lartësohet në çdo frazë shikohet si drita e jetës. Pjesa “O bella mia speranza” e shfaq poetin të vetëflijuar në emër të shpresës së Hyjit dhe me një dashuri që tejkalon kufijtë e asaj që përjetojnë të dashuruarit, duke i dhënë kësaj ndjenje një tjetër dimension. Tek “La più bella verginella”, Variboba i gëzohet pranisë së Shën Mërisë dhe lutet ndaj saj në një adhurim krejt të sinqertë. Në pjesën “Ave Maria”, të dytë, Variboba e quan Shën Mërinë mbretëreshë të sakramenteve, duke e lidhur pazgjidhshmërisht me misterin e besimit katolik si pika kyçe e referimit të këtij besimi.[3]
Edhe pse në botimin e veprës së plotë të Varibobës së fundmi thuhet se “Ajo nuk është as një katekizëm, as një diskurs teologjik a epos religjioz për historinë e shenjtë, por është një diskurs artistik për dashurinë dhe dhimbjen njerëzore, për metaforën e misterit të mëmësisë virgjërore”[4], ky qëndrim është krejtësisht i diskutueshëm dhe i kundërshtueshëm duke marrë parasysh përmbajtjen e “Shujtës shpirtërore”, ose “Catechismo della Chiesa Cattolica”. Mbi të gjitha në “Dottrina Cristiana” vihet re haptazi dhe themelohet idea në fshatarin arbëresh që e njeh Krishtin në një mënyrë shumë të thjeshtë dhe të padjallëzuar se jeta e vepra e Tij, nëse kuptohen e jetësohen nga ne përbëjnë dijen dhe doktrinën e vërtetë kristiane. Variboba i kërkon lexuesit besimtar të jetë “fytyrë” e Jezusit.
Veçantia e pjesës “Credo” është se shkrimtari bashkon idenë e besës me besimin dhe ndërton një urë lidhëse mes nacionalizmit dhe besimit. “Li Comandamenti” bashkon 10 urdhërimet në formën e krijimeve gojore popullore dhe ndërthur me to jo vetëm ato që përfshijnë shkrimet në gur të përcjella prej Moisiut, por edhe katekizmi i Papatit. Variboba dialogon me Zotin dhe me Krishtin si vetë hyjnore në “Miserere mei, Deus”, i bën premtime Hyjit duke anashkaluar pak doktrinën kristiane në “Nj’atër vjersh pendimendi”.
Pas reflektimit, shkrimtari i drejtohet Zotit me pendesë dhe kërkon shpëtim prej vetëndëshkimit nga ndërgjegjësimi prej mëkatit tek “Kenk spirituall”, e cila sikurse edhe nga titulli që mban shpreh lidhjen shpirtërore të pakëputshme që ka Variboba si një përfaqësues i devotshëm i klerit katolik romak, i cili e di tashmë se si duhet ta udhëheqë komunitetin e vet shpirtërisht. Pa ndërprerje, i kërkohet Shën Mërisë ndërmjetësim në “De profundis” dhe në “Sakramendet e Qishës” shenjtëron sakramendet në vargje si një lloj rikujtimi i një pjese të informacionit që tashmë i është përcjellë lexuesit. “Pater Noster” e quan ai dhe “Ati ynë” ne, rimohet në vargje për lehtësi qëndrueshmërie në kujtesë, duke shtuar dhe një lartësim dhe nxjerrje në pah të Shpirtit Shenjt, si formë e shfaqjes së Hyjit në tokë. Direkt pas kësaj, “Veni, Sancte Spiritus” shfaq problemet që përball autori dhe bashkësia sociale përreth tij e ndërkohë ftohet Shpirti i Shenjtë të zbresë në tokë sërish për të ndriçuar shpirtrat njerëzorë. Ndërkohë në “Veni, Creator Spiritus” përshkruhet Trinia e Shenjtë de “katekizmi letrar” merr udhën për të tjera njohuri mbi mënyrën e njohjes së Hyjit sipas këtij besimi. “Olà, Fedeli” udhëheq shpirtrat e lexuesve dhe besimtarëve, pikërisht tek Buka e Shpirtit dhe tek mëkatet.
Në “Brami or Sapere” bie një hije zie, e cila është e ilustruar e asonanca të shumta dhe nxjerr panoramën e vdekjes së Krishtit në kryq për shpëtimin e mëkatarëve dhe ngritjen e tij në qiell. Pasohet kjo ngjarje edhe me një bashkëbisedim që improvizon autori në vargje mes Shpirtit të Shenjtë dhe Jezu Krishtit.
Në “Alma Contrita”, pasi është ndalur dy herë tek sakramentet më parë, Variboba nxjerr në pah edhe rëndësinë e kungimit.
Pas kësaj, hasim sërish lartësmin e Hyjiit dhe thurjen e lavdeve ndaj tij në “Te Deum Laudamus”, ndërsa tek “Jesu, Corona Virginum” madhështia e Krishtit dhe Ungjillit shpalosen duke u përmbledhur më vonë të gjitha ato që janë thënë në këngët e mëparshme si një lloj retrospektive dhe rishikimi të informacionit të marrë që tashmë me pasurimin e vet piqet dhe merr tjetër konotacion kuptimor.
Tek “Stabat Mater”, absurditeti i gozhdimit për mëkatarët u krijon besimtarëve një lloj hendeku në besim dhe Jul Variboba  e administron faktin e njohur botërisht më së miri në vlerë të asaj që ka marrë përsipër t’i japë në dorë lexuesit përgjithësisht besimtar, por në ditët e sotme edhe laik, të cilit i intereson mënyra e hartimit dhe shprehjes së krijimtarisë, ose dijenisë së kthyer në art. “Kalimera e Pashkëvet” skicon në mendjen e lexuesit ringjalljen e Krishtit, madhështinë e fesë dhe bën një ftesë për gjithë besimtarët në adhurim, përshpirtëri dhe lutje.
Në pjesën “Kanxuneta e Shën Mëris Bonkunxilit Pjerr’Arbërisht” bekohen tokat shqiptare nga ardhja e Shën Mërisë në to, duke marrë parasysh që një sërë zonash të krishtera në Shqipërinë e sotme, por që e kanë fillin që në Arbërinë e kohës, kishin përshtatur emrin e Shën Mërisë me vendin, pasi nëna e Hyjit ishte shfaqur tek besimtarët. Po kështu edhe tek “Rresponxori i Shën Andonit” nëpërmjet lutjeve ndërmjetësuese dëshmohet lidhja e gjatë dhe e kahershme që kombi shqiptar ka me këtë shenjt, duke marrë parasysh edhe pelegrinazhet e shumta që vazhdojnë deri në ditët e sotme në Sebastien e dikurshme, sot Laçi i Kurbinit.
Ndër të tjera tek “Rrusallezët e Kërsheta çë Llaudhárnjën Shejtet” kërkohen për ndërmjetësim tek Hyji edhe shenjtër të tjerë si Shën Gjergji, Shën Kozmai, Shën Viçenzi dhe Shën Xhuzepe për ndihmë lidhur me turbullirat antikrisht në Mbuzat, zonën ku që caktuar Variboba të udhëhiqte drejt Krishtit komunitetin katolik të zonës.[5]
Me “Thughen udhës këto kenk”, dëshmia e gjithë veprës përmbyllet me dëshirën për martirizim të Varibobës në emër të dashurisë për Hyjin dhe për shlyerjen e mëkateve në pendësë, “përvujtni” e “përshpirtni”.
Koncepti i tij për thjeshtësi shpirtërore dhe gjerësi shprehëse e konceptuese[6] i jep hapësirat e duhura për t’i marrë vëmendjen lexuesit e megjithatë mënyra si është shprehur se lexuesi mund ta djegë librin nëse s’i pëlqen është një lloj tipik dëshpërimi që zakonisht vlerësohet si mungesë e thelluar e ambientit që nuk e vlerëson se e plotëson intelektualisht. Pavarësisht këtyre hipotezave të pabaza në fakte historike lidhur me jetën e Varibobës, kemi sot në duar një vepër me vlerë të konsiderueshme jo vetëm artistike që është thelb edhe i njohjes së një kulture jo krejt të përgjithshme në trojet tona për shkak të rrjedhës orientale historike që zgjodhëm të merrnim ose zgjodhën ta merrnim.

Punoi Jeta Deda




[1] “Letërsia e vjetër shqipe” – Sabri Hamiti
[2] Parathënia e “Gjellës së Shën Mëris Virgjër” – Anton Nikë Berisha
[3] “La vita di Maria” – Giulio Variboba, Cosenca, 1984
[4] “Vepra” – Jul Variboba, Botimet Toena
[5] “Gjella e Shën-Mërisë Vigjër” – Jul Variboba, Ullano, 1762
[6] “Letërsia e vjetër shqipe” – Sabri Hamiti

1 comment: